• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • JALUR LEBAR

    Monday, March 7, 2011
    >> sape yang tak suka internet? zaman sekarang ni, kalau ada yang tak suka internet atau tak tau macam mana nak akses internet, orang tu akan dianggap ketinggalan.. sebabnya, sekarang ni boleh dikatakan kebanyakan perkara perlu atau boleh diselesaikan hanya dengan menekan keyboard dan klik sahaja..contohnya nak check e-mail.. nak bayar bil..nak isi borang PTPTN..nak apply masuk U..kena online kan ? tapi nak buat semua tu kena ada akses jalur lebar.. kalau tak macam mana nak masuk internet ! 
    ye tak?

    >> kat Malaysia ni, kita ada macam2 pembekal jalur lebar.. antaranya :


    Maxis Broadband
    ( pengalaman menggunakan maxis broadband = not bad ! okay la....laju jugak...sebab pakej 6.0 GB..tapi ikut kawasan jugak...kalo kat rumah laju je..bukak Youtube tak sampai seminit dah habis loading..kalo kat kolej....hmmmm maleh cite ! )

    Celcom Broadband
    ( pengalaman = ermmm susah la nak cakap..kalau dari segi speed biasa2 je kot..kalau kat kolej kejap2 putus...hijau je lampunya...kalau biru pun belum tentu speed okay...ada jugak sesetengah tempat yang tak dapat langsung...pelik gak kan...tak tahu la pengalaman orang lain macam mana.. )


    Digi Broadband
    ( pengalaman = boleh tahan..mungkin lebih baik dari celcom broadband..ramai jugak yang bertukar kepada digi sebab dah bosan dengan speed celcom yang agak lembab..tapi ada jugak kekurangannya..susah nak connect ! kenape ye? tapi bila dah dapat connect okay la )

    P1 Wimax
    ( pengalaman = pernah guna P1 kat rumah dulu...masa mula2 diperkenalkan..speed okay...kalau nak download pun okay...tapi tu kalau kat rumah la...speed P1 ni sebenarnya bergantung kepada jarak modem tu dengan base-station..kalau jauh lambat la jadinya...mungkin rumah saya dekat2 area base-station P1 kot...sebab tu laju..huhu )



    TMnet streamyx
    ( pengalaman = tak pernah guna sendiri..tapi pernah singgah kat rumah kawan yang menggunakan streamyx dan cuba online disitu...sangat berpuas hati...tak perlu tunggu lama untuk download apa2 yang kita nak...kedai2 yang ada wifi pun dah banyak gunakan streamyx..yang terbaik antara semua internet provider ! )

    >> okay...itu semua diantara semua pembekal jalur lebar yang berbayar di Malaysia buat masa ni...ada yang speed laju..ada yang kurang memberangsangkan...tapi macam mana pula dengan golongan yang tak suka nak guna broadband ? macam mana nak akses internet ? jawapannya....free wifi la.....

    >> sekarang ni dah banyak tempat yang menyediakan wifi percuma...contohnya di sekitar kawasan UTM sendiri..kita ada wifi UTM...kelajuan tu biasa2 dan mengikut kawasan jugak...sape yang bernasib baik laju la wifi tu...kalau kurang bernasib baik slow la...tapi selalunya banyak yang slow...so tak hairan la student masih guna broadband walaupun dah ada wifi..selain dari dalam UTM, contoh yang lain adalah kedai makan atau restoran2...

    >> sangat tidak dinafikan bahawa internet merupakan suatu medium yang sangat penting untuk kita berkomunikasi dan menjelajah dunia dengan cara yang mudah.. ada diantara kita yang kalau tak surf internet sehari dah tak senang duduk... banyak perkara yang boleh diselesaikan dengan hanya menggunakan internet.. begitu juga dengan berkomunikasi.. hanya dengan panggilan video di internet kita mampu merasa dekat dengan orang yang tersayang walupun jaraknya jauh...oleh itu, perkhidmatan jalur lebar sangatlah penting bagi kita meneruskan dan memudahkan semua urusan kita di internet !

    0 comments: