• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • SECONDARY STORAGE

    Monday, March 7, 2011
    >> selalunya..kalau laptop jadi slow atau berat, apa yang kita fikir ? mungkin banyak sangat "benda" dalam laptop atau komputer kita sampai nak penuh dah hard disk drive tu.. so ape kita nak wat ? solutionnya..cari la secondary storage yang boleh simpan suma "benda" tu... "benda" tu? ape tu ? alaaaa contohnya macam movie yang berlambak2..kalau tak pun gambar2 yang bertimbun2...lagu2 yang banyak sangat..games lagi... yang tu la... so antara secondary storage yang boleh kita gune ialah :

    external hard disk
    (selalunye kalo kawan kami suke simpan movie dalam ni..xpun gambar2..berat laptop katenye.. ;) 

    flash memory card
    (memory card ni selalu ada kat dalam handphone tu..ada macam2 size 1GB, 2GB, banyak GB lagi la...lagi mahal handphone tu, lagi besar GB yang boley support..kan? hehe )



    digital versetile disk or DVD
    ( dalam ni selalu orang simpan movie...tak kire la original ataupun cetak rompak )

    USB drive 
    (rasanya suma orang kenal benda ni..kebanyakan student ada USB drive sendiri..tapi ramai jugak yang takde..huhu)

    >> yang kat atas ni adalah antara secondary storage yang biasa kita tengok...dengan kebolehannya menyimpan data2...secara tak langsung kita dapat guna semua secondary storage ni untuk backup data2 yang penting.. sebab kalau just buat satu copy je nanti takut laptop atau komputer kita ada masalah or kena virus kelam kabut pulak kita kan...lagi2 kalo apa yang kita simpan tu penting..so buat la banyak2 copy n simpan la kat semua secondary storage yang ada..selamat ! huhu

    >> tapi jangan tak tahu ! secondary storage ni pun boleh kena virus jugak tau...lagi2 kalau kita biasa guna kat komputer yang dah "banyak tangan" ! maksudnya komputer yang ramai orang guna...contohnya kat cybercafe atau kat library..

    >> macam pengalaman kami...masa kami study di UTM International Campus, Kuala Lumpur..ada kawan2 yang selalu cari maklumat di PSZ..guna komputer yang ada kat sudut ICT kat situ...dia guna USB drive untuk simpan suma maklumat yang dia dapat..bila dia pindahkan malumat yang dia dapat tu kat laptop, laptop terus jadi hang...bila di scan, banyak virus ! sampai satu masa virus yang banyak tu tersebar kat laptop2 yang laen termasuk laptop kami sebab kami pun ada guna USB drive untuk ambil data dari laptop dia..bila laptop semua orang dah kena virus susah jadinya...ada yang rosak terus laptopnya...bahaya kan? hehe so jaga2 la...jangan selalu guna secondary storage kat komputer yang "banyak tangan" okay ;)

    p/s : jangan tak tahu...kalo kita nak backup file kita secara online pun boleh..so file kita akan tetap ada walaupun laptop kita kena curi ataupun kena virus...cuma online guna komputer lain dah boleh dapat file tu...senang kan? nak tau lebih ? klik sini

    0 comments: